اصطلاحات ترکی در فرودگاه و پرواز

آشنایی با لغات و اصطلاحات ترکی در فرودگاه

سالانه تعداد زیادی از ایرانیان با اهداف مختلف به کشور ترک زبان ترکیه سفر می‌کنند. اولین قدم در این سفر، فرودگاه است. در فرودگاه باید بتوانید گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید و کارهای ورود یا خروج را انجام دهید. بسیاری از ایرانیان در این مسیر دچار مشکل می‌شوند. به همین جهت لازم دیدیم شما را با لغات و اصطلاحات ترکی در فرودگاه و پرواز آشنا کنیم. در این مطلب یاد می‌گیرید چگونه نیازهای خود را بیان کنید، به سوالات جواب دهید و به سلامت و با راحتی از فرودگاه عبور کنید. همچنین اگر به دنبال یادگیری کامل و دقیق زبان ترکی هستید، می‌توانید از مطلب آموزش زبان ترکی بازدید کنید. همراه ما باشید.

اصطلاحات ترکی در فرودگاه
اصطلاحات ترکی در فرودگاه

جدول لغات و جملات ترکی در فرودگاه

به صورت کلی اصطلاحات ترکی در فرودگاه به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر مرحله از حضور شما در فرودگاه و اقدام برای پرواز، دارای جملات و اصطلاحات خاص و مشخصی است. به همین جهت یک دسته بندی کلی از این کلمات برای شما آماده کرده ایم. در جدول زیر می‌توانید کلماتی که بیشترین استفاده را در این مکان ها دارد، مطالعه کنید. ابتدا کلمات را ببینید و با آنها آشنا شوید. بعد از آنکه ذهن شما آشنایی نسبی با این لغات پیدا کرد، به سراغ نحوه کاربرد آنها خواهیم رفت. پس عجله نکنید و در این راه دقت داشته باشید.

 

کلمات فارسی معادل ترکی
فرودگاه Havaalanı
پاسپورت Pasaport
کارت پرواز biniş kartı
پرواز Uçuş
شماره پرواز Uçuş numarası
ورود Varış
خروج Kalkış
بازرسی فرودگاه Güvenlik Kontrolü
مسافر Yolcu
چمدان Bagaj
چرخ حمل چمدان Bagaj el arabasi
ترمینال Terminal
بار گم شده Kayip bagaj
بلیت Bilet
کیف دستی El bagajı

 

این کلمات را غالبا در فضای فرودگاه مشاهده می‌کنید. روی بسیاری از تابلوها، دفترچه های راهنما و… این کلمات وجود دارند. بسیاری از اوقات بلندگوی فرودگاه چیزی را اعلام می‌کند. شما اگر با این لغات آشنا باشید می‌توانید متوجه منظور کلام شوید. برخی از جملات نیز داخل فرودگاه کاربرد دارد. به عنوان نمونه:

 

از کجا می توانم چمدانم را بگیرم؟ ?Bagajımı nereden alabilirim
به دنبال پایانه A هستم A Terminalini arıyorum
چرا هواپیما تاخیر داشته است؟ ?Uçak niye gecikti
صندلی در کنار پنجره می خواهم Pencere koltuğu istiyorum
صندلی در قسمت راهرو میخواهم Koridor koltuğu istiyorum
کدام پایانه را می خواهید؟ ?Hangi terminale gitmeniz gerekiyor

 

لغات ترکی در پرواز
لغات ترکی در پرواز

لغات، جملات و اصطلاحات ترکی در پرواز

تا اینجا با مهمترین اصطلاحات ترکی در فرودگاه آشنا شدید. مرحله بعد از فرودگاه پرواز است. در پرواز قرار است چند ساعت را بگذرانید. اگر با کلمات ترکی پرواز و جملات مربوط به آن آشنا نباشید، این پند ساعت می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. در حین پرواز قطعا با کلماتی مواجه خواهید شد. این کلمات یا روی تابلوها و دفترچه های پرواز است و یا از دهان مهماندارها و مسئولین پرواز خارج می‌شود. از قدیم گفته اند، کسی که در غربت باشد و زبان آنها را نداند مانند شخصی است که هم کر است و هم لال. برای اینکه بتوانید از پس نیازهای خود بربیایید به این لغات و جملات نیاز دارید. پس به جدول زیر هم توجه کنید.

ردیف Sıra
صندلی Koltuk
کمربند ایمنی Emniyet kemeri
راهرو Koridor
جای ساک و کیف Bagaj bölmesi
هدفون Kulaklık
خروجی اضطراری Acil Çıkış
جلیقه نجات Can yeleği
بلند شدن هواپیما Havalanma
فرود İniş
ارتفاع Yükseklik
خوش آمدید Hoş geldiniz
مهماندار پرواز Uçuş görevlisi
بال هواپیما Kanat

این لغات را تمرین و تکرار کنید تا در هنگام پرواز بتوانید ارتباط برقرار کنید. در هنگام پرواز ممکن است از مهماندار درخواستی داشته باشید و یا سوالی بپرسید. برای این کار لازم است چند جمله رایج را یاد بگیرید. به این مثال ها توجه کنید.

چه زمانی فرود می آییم؟ ?Ne zaman ineceğiz
ممکن است یک پتو به من بدهید؟ ?Bir battaniye alabilir miyim
ممکن است به من آب بدهید؟ ?Biraz su alabilir miyim
آیا می‌توانم از موبایل استفاده کنم؟ ?Cep telefonu kullanabilir miyim
دستشویی کجاست؟ ?tuvalet nerede
کجا می توانم وسایلم را بگیرم؟ ?Bagajımı nereden alabilirim
چمدان من کجاست؟ ?Bavulum nerede

 

البته قطعا جملات و اصطلاحات بیشتری باید بلد باشید تا بتوانید ارتباط های مفید و کاملی را برقرار کنید. بسیاری از افراد دوست دارند با مسافران ترک زبانی که در این مسیر همراه آنها هستند، ارتباط برقرار کنند و به گفتگو بپردازند. این کار سخت و یا دور از دسترس نیست. اگر مسیری را که برای شما مشخص می‌کنیم طی کنید نه تنها در حین پرواز، بلکه در هر نقطه ای از ترکیه می‌توانید با هر شخصی ارتباط برقرار کنید و صحبت کنید. این کار برای فعالیت های تجاری و مهاجرتی شما نیز مفید خواهد بود. اما چگونه؟

چگونه بر زبان ترکی مسلط شویم؟

امیدواریم استفاده های لازم را از مطلب اصطلاحات ترکی در فرودگاه برده باشید. اگر باز هم به دنبال لغت ترکی در مناسبت های مختلف هستید می‌توانید از مطلب اصطلاحات نوروز به زبان ترکی دیدن کنید. زبان ترکی یک زبان بسیار شیرین و خوش بیان است. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، یادگیری این زبان اصلا کار سخت و غیرممکنی نیست. برای این کار لازم است تمرین خود را افزایش دهید. به یادگیری زبان ترکی به چشم یک درس یا آزمون نگاه نکنید. سعی کنید با این زبان زندگی کنید.

 اصطلاحات مختلف را یاد بگیرید، ترکی حرف بزنید، آهنگ ترکی گوش کنید، فیلم و سریال ترکی ببینید. ما در مطلب بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان ترکی پیشنهادات خوبی را برای شما آماده کرده ایم. به صورت خلاصه باید یاد بگیرید که ترکی زندگی کنید. با این کار ظرف مدت زمان کوتاهی به این زبان زیبا مسلط خواهید شد. اما قبل از هر چیز مهمترین کار این است که ترکی استانبولی را به درستی یاد بگیرید. یادگیری غلط و غیر اصولی این زبان باعث می‌شود که ذهن شما از مطالب اصلی دور شود. پس در ابتدا سعی کنید روی یادگیری حساس باشید. سوال این است، از کجا و چگونه یاد بگیریم؟

آموزش زبان ترکی
آموزش زبان ترکی

وب سایت آموزشی به آموز بهترین مرجع آموزش زبان ترکی

مطلب اصطلاحات ترکی در فرودگاه تنها بخش کوچکی از آموزش های به آموز است. این وب سایت آموزشی هر آنچه که باید بدانید را جمع آوری و برای شما فراهم کرده است. در واقع زحمت جمع آوری، تدوین، تنظیم و ارائه با ما، یادگرفتن و استفاده کردن با شماست. اگر دوست دارید زبان ترکی را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید، اما زمان کافی برای این کار ندارید، نگران نباشید.

 دیگر لازم نیست وقت خود را صرف رفتن به آموزشگاه های مختلف کنید و هزینه زیادی را نیز بابت این مسئله پرداخت کنید. با دوره های آموزش زبان ترکی در وب سایت به آموز به راحتی در هر جایی این زبان شیرین را یاد بگیرید. این آموزش ها به صورت ساده، روان و کاربردی با جدیدترین متد آموزشی روز برای شما در نظر گرفته شده است. کارشناس ها و اساتید مختلفی وقت خود را صرف این آموزش ها کرده اند. حالا می‌توانید با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را به دست آورید. تنها کافی است بخواهید.

کلماتی که نمی‌دانید را بپرسید

قطعا کلمات و اصطلاحات ترکی در فرودگاه دایره بسیار گسترده ای دارد. بسیاری از مواقع سوالات و جملاتی را می‌خواهید مطرح کنید که در میان این نمونه ها وجود ندارد. در بخش نظرات می‌توانید این سوالات، جملات و اصطلاحات را بپرسید. مشاوران و اساتید ما در کمترین زمان پاسخ شما را خواهند داد. همچنین به نظر شما در جدول هایی که در بالا ذکر شده اند، جای کدام کلمات خالی است؟

ممنون از شما 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: