اصطلاحات نوروز به زبان ترکی

اصطلاحات نوروز به زبان ترکی

اصطلاحات نوروز به زبان ترکی را می‌شناسید؟

عید نوروز در میان ایرانیان جایگاه ویژه و بسیار خاصی دارد. هر کدام از اقوام ایرانی هر هر گوشه‌ای از این کشور غیور و پر از نعمت، ایام شادباش نوروز را با رسم و رسومات خاص خودشان جشن می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم را اصطلاحات نوروز به زبان ترکی آشنا شویم. قوم ترک یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین اقوام در ایران و برخی از کشورهای همسایه هستند. قطعا دانستن این رسومات و یاد دادن آنها به فرزندان و نسل های بعدی ما، نشان اصالت و ریشه‌ی کهن ما خواهد بود. پس در این مطلب جذاب و شیرین همراه به آموز باشید.

اصطلاحات نوروز در زبان ترکی
اصطلاحات نوروز در زبان ترکی

نوروز در زبان ترکی

اصطلاحات نوروز به زبان ترکی بسیار خاص، جذاب و زیبا هستند. زبان ترکی، برای اینگونه مراسمات مهم و باستانی، دقیق ترین و زیباترین کلمات را انتخاب می‌کند. در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم. اگر قصد دارید در ایام نوروز به شهرهای ترک نشین مسافرت کنید و یا قصد دارید به خوشی و میمنت با این قوم وصلت داشته باشید، بهتر است این کلمات و اصطلاحات را یاد بگیرید تا روابط صمیمی تر برقرار کنید. البته همانطور که می‌دانید، زبان ترکی از وسعت و گستردگی بسیار زیادی برخوردار است. به این صورت است که ممکن است در هر منطقه، شهر و قومیتی، یک لهجه و گویش خاص را مشاهده کنید. ما در این مطلب مبنای بیشتر کلمات را روی ترکی استانبولی که به عنوان یک ترکی معیار شناخته می‌شود قرار داده ایم.

در زبان ترکی مخصوصا ترکی استانبولی، بایرام به معنای عید است. این کلمه را به خوبی به خاطر بسپارید زیرا در اصطلاحات تبریک عید به زبان ترکی کاربرد بسیار زیادی دارد. حال چند جمله و کلمه پرکاربرد با محوریت کلمه عید را با هم بررسی می‌کنیم.

  • بایرام آخشامی: شب عید
  • بایرامدان قاباق: قبل از عید
  • بایرامدان سورا: بعد از عید
  • بایراملیق: عیدی
  • بایراملیق آلماق: عیدی گرفتن
  • بایرام گونو: روز عید
  • بایرام گؤروشونه گئتمه ک: دید و بازدید عید رفتن

البته برخی از کلمات خاص مانند نوروز بدون تغییر باقی می‌مانند و فقط لهجه و گویش آن تفاوت می‌کنند. اگر در حال یادگیری زبان ترکی در منزل هستید و یا به فراگیری این زبان شیرین و پرکاربرد علاقه دارید، ایام تعطیلات مخصوصا نوروز بهترین زمان برای این کار است. شما می‌توانی در ادامه دیگر اصطلاحات ترکی مربوط به این عید باستانی را مشاهده کنید.

عید در زبان ترکی
عید در زبان ترکی

هفت سین در زبان ترکی

نمی‌شود از اصطلاحات نوروز به زبان ترکی صحبت کرد و چیزی از سفره هفت سین نگفت. این سفره بخش جدا نشدنی از رسم و رسومات عید نوروز است که در بسیاری از کشورها به عنوان نماد نوروز و بهار استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید روی این سفره علاوه بر هفت سین معروف، جزئیات دیگری وجود دارد. معادل ترکی چیزهایی که روی سفره قرار می‌گیرند به این صورت هستند. به کلمات زیر توجه کنید:

  • سفره: Sofra
  • سیب: elma
  • سرکه: sirke
  • سنجد: iğde
  • سبزه: buğday
  • سکه: sikke
  • سیر: sarımsak
  • سماق: sumak
  • قرآن: Kuran
  • آینه: ayna
  • سنبل: sümbül
هفت سین در ترکی
هفت سین در ترکی

آداب و رسوم عید نوروز در میان ترک ها

پس از بیان اصطلاحات نوروز به زبان ترکی لازم است با آداب و رسوم آنها در این ایام آشنا شویم. البته همانطور که گفته شد، عید نوروز در میان تمام اقوام و مناطق مختلف دارای رسوم مختلفی است. برخی از رسم ها مانند دید و بازدید از بزرگترها و آشنایان، تبریک گفتن، روبوسی کردن، عیدی دادن و گرفتن و… در میان تمام اقوام مرسوم است. اما در برخی از آنها جزئیات و تفاوت هایی وجود دارد که نه تنها باعث اختلاف نیستند بلکه نشان از عمق، ریشه و اصالت هر کدام از قومیت ها دارند. البته لازم به ذکر است عید نوروز تنها در ایران برگزار نمی‌شود. در کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و حتی ترکیه هم این عید بسیار محترم و مهم است.

ترک ها یکی از بزرگترین اقوام در جهان هستند. گستردگی آنها باعث شده است که هر کدام از آنها آداب و رسوم و عقاید خاصی درباره عید نوروز داشته باشند. به عنوان مثال ترک های ایران، مخصوصا ساکنان تبریز مراسمات خاصی دارند. مثلا مراسم “بایرام پایی” یکی از آنها است. در این مراسم پدر و مادر به عنوان عیدی برای دختر شوهر کرده خودشان، غذا می‌فرستند. و آنها را هدیه ای از طرف مادر به دختر قلمداد می‌کنند. این رسم تا زمان زنده بودن والدین ادامه دارد. همچنین کارهایی دیگری مانند خانه تکانی، سبزه کاشتن، خرید لباس نو، دید و بازدید و رقصیدن در کنار آتش، از دیگر مراسمات این مردم عزیز است.

عید نوروز در ترکیه

البته برای آشنایی بهتر با زبان ترکی، آداب و رسوم آنها و اصطلاحات خاصی که دارند، باید از خودشان کمک بگیرید. برای این کار لازم نیست در ترکیه و یا در میان مردم آنها زندگی کنید. با مشاهده مطلب بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان ترکی می‌توانید متوجه شوید که چگونه با دیدن فیلم و مستند ترکی، زبان خود را تقویت کنید.

مراسمات نوروز در ترکیه تنها به بیان اصطلاحات نوروز به زبان ترکی خلاصه نمی‌شود. برخی از اهالی ترکیه، نوروز را محترم می‌شمارند و در آن به جشن و پایکوبی مشغول می‌شوند. هر چند تقویم رسمی در این کشور به تاریخ میلادی است، اما نوروز در میان مردم اصیل آن بسیار مهم است. برخی از روستاییان ترکیه معتقدند نوروز دختری جوان و زیباست که با خود آبادانی می‌آورد.

برخی دیگر آن را درویشی حکیم و عالمی عارف می‌دانند که جان دوباره ای به زمین می‌بخشد. در بعضی از روستاها و مناطق ترکیه، نوروز را منبع خیر و برکت می‌دانند. آنها در این ایام آب زیادی را جمع آوری می‌کنند و حیوانات خود را با آن شستشو می‌دهند و از خداوند طلب برکت می‌کنند. زیارت اماکن مذهبی و اهل قبور نیز یکی دیگر از رسوم مشترک در میان ترک ها و دیگر اقوام در ایام نوروز است.

آداب و رسوم نوروز ترکی
آداب و رسوم نوروز ترکی

جملات تبریک عید و سال جدید در ترکی

برای بیان جملات و ارائه تبریک سال نو، علاوه بر اصطلاحات نوروز به زبان ترکی می‌توانید از برخی جملات عام برای این کار استفاده کنید. در زبان ترکی مانند دیگر زبان ها برخی از جملات در مراسمات خاص در میان مردم رد و بدل می‌شود. مثلا در زبان فارسی می‌گوییم: سال خوب و پربرکتی داشته باشید. در زبان ترکی هم استفاده از برخی جملات می‌تواند باعث ایجاد صمیمیت شود به عنوان مثال:

  • نوروز بایرامینیز موبارک اولسون: عید نوروزتون مبارک باشه
  • بایرام گوزللیک دیر ، گوزللیک لر سیزین اولسون: عید زیباست، زیبایی ها نصیب شما باشه.
  • تازا ایلده . سـیزه گون کیمی پارلاق چای کیمی آخارلی حیات آرزولایرام: در سال جدید برای شما زندگی روشن مثل خورشید و جاری مثل رود آرزومندم.
  • بو تازا ایلده اوره یینده توتدوغون آرزولارینین گرچک لشمه سینی آرزو ایدیرم: در سال جدید آرزو می‌کنم به همه آرزوهایی که داری برسی.

برخی از جملات تبریکی پرکاربرد به این صورت بودند. اما اگر می‌خواهید بیش از اینها صحبت کنید و ارتباط بیشتری برقرار کنید، این جملات و اصطلاحات کافی نیستند. برای این کار باید بر زبان ترکی مخصوصا ترکی استانبولی مسلط شوید. اگر فکر می‌کنید این کار سخت یا زمانبر است، سخت در اشتباه هستید.

آموزش زبان ترکی
آموزش زبان ترکی

بهترین دوره های یادگیری زبان ترکی در وب سایت به آموز

ما زبان ترکی را به صورت عملی و در دنیای واقعی به شما آموزش می‌دهیم. به عنوان مثال در مطلب اصطلاحات ترکی در فرودگاه و پرواز آموزش داده ایم که چگونه در فرودگاه به راحتی با زبان ترکی صحبت کنید و اصطلاحات را متوجه شوید. با این مدل از آموزش، کار شما ساده تر خواهد شد.

بیان اصطلاحات نوروز به زبان ترکی بهانه ای برای معرفی یک مسیر شگفت انگیز است. مسیری که می‌تواند خط زندگی شما را تغییر دهد. وب سایت به آموز با ارائه بهترین دوره آموزش زبان ترکی به صورت مجازی درهای تازه ای از یادگیری را برای شما باز کرده است. حالا دیگر می‌توانید در خانه بنشینید و در کمترین زمان با کمترین هزینه، بر زبان ترکی مسلط شوید. این دوره ها با جدیدترین روش های آموزشی در نظر گرفته شده اند و دارای سطوح مختلف می‌باشند. یک بار تجربه کنید تا تفاوت ها را احساس کنید.


حال نوبت شماست که از تجربه های خود بگویید. اگر آداب و رسوم خاصی از ترک زبان ها در ایام نوروز و دیگر ایام خاص بلد هستید، با ما در میان بگذارید. همچنین می‌تواند در بخش نظرات، سوالات و مشکلات خود را در زمینه زبان ترکی بپرسید و از مشاوران ما، پاسخ بگیرید.

ممنون از شما 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: