چگونه در ورد فهرست بسازیم؟

چگونه در ورد فهرست بسازیم؟ ( آموزش فهرست نویسی ورد)

همه چیز درباره فهرست نویسی در ورد

با ظهور برنامه های آفیس از جمله ورد، دنیای انسان ها بسیار راحت تر از گذشته شد. با استفاده از این نرم افزارها هر کاری ممکن بود. نرم افزارهای آفیس مخصوصا ورد، رفته رفته تبدیل به عصای دست بسیاری از افراد در خصوص نوشتن، ثبت و دسته بندی اسناد و مطالب شد. حالا دیگر با این نرم افزار مطالب و اطلاعات مورد نیاز به راحتی ثبت و تنظیم می‌شوند. یکی از راه های ثبت و مدون کردن مدارک، اسناد و نوشته ها ساخت فهرست است. فهرست نویسی در ورد کار بسیار ساده و جذابی است که قصد داریم در این مطلب آن را به شما آموزش دهیم. دیگر دفتر و خط کش و ساعت ها تلف کردن وقت را کنار بگذارید. به راحتی و با چند کلیک می‌توانید فهرست مورد نظر خود را بر اساس معیارهای مورد نظرتان ترسیم کنید. اگر هنوز با نرم افزارهای آفیس آشنایی ندارید، می‌توانید از مطلب آفیس چیست؟ استفاده کنید.

فهرست نویسی در ورد

فهرست نویسی در ورد چه کاربردی دارد؟

قبل از شروع آموزش فهرست نویسی در ورد شاید لازم باشد اهمیت این آموزش را بدانید. فهرست نویسی در ورد دایره ی کاربردی بسیار گسترده ای دارد. روز به روز افراد بیشتری در حال آشنایی با جادوی برنامه های آفیس هستند. به عنوان مثال در مطلب آموزش نوشتن فرمول در ورد به شما آموزش داده ایم که حتی می‌توانید محاسبات و فرمول های خود را در این نرم افزار جای گذاری کنید. حال امروز می‌خواهیم یک جادوی دیگر را به شما نشان دهیم. ساخت فهرست در ورد یک  فرایند بسیار کاربردی است. این فعالیت مخصوصا برای دانشجویانی که می‌خواهند پایان نامه بنویسند بسیار مهم و ضروری است. نویسنده های کتاب، مقاله نویس ها، محققین، منشی های اداری، معلم ها، افرادی که نیاز به دسته بندی اطلاعات خود دارند و… خلاصه هر کسی می‌تواند با نوشتن فهرست در ورد کار خود را راحت تر کند.

مدتی قبل در یک موبایل فروشی بزرگ  که مشتریان اقساطی زیادی هم داشت، مشاهده کردیم که این شخص برای دسته بندی مشتریان و دسترسی راحت آنها، با استفاده از نرم افزار ورد یک فهرست بسیار شکیل و مرتب درست کرده بود. این خلاقیت می‌تواند در هر شغل و زمینه ای به کار برده شود. در ادامه سایت به آموز در چند قدم ساده، صفر تا صد ساخت فهرست را به شما آموزش خواهیم دارد.

آموزش ساخت فهرست در نرم افزار ورد آفیس

فهرست نویسی در ورد دارای جزئیات و نکاتی است که دانستن آنها لازم است. برخی از امکانات این نرم افزار ممکن است به کار شما بیاید. لازم است بدانید این عمل در کل به دو صورت دستی و خودکار انجام می‌شود. فهرست نویسی دستی برای فایل های کم حجم و کوچک استفاده می‌شود. فهرست نویسی خودکار روش بهتر و مناسب تری برای انواع فهرست ها به حساب می‌آید. در ایجاد یک فهرست توجه به مواردی مانند انواع فهرست، تیتر و استایل مهم است. در ادامه قدم به قدم جلو می‌رویم.

قدم اول، انتخاب هدینگ یا استایل عناوین

استایل عناوین اصلی یا فرعی در نوشتن فهرست باید مشخص شود. در کل توجه به استایل ها در ورد بسیار مهم است. این مطلب را بسیاری از افرادی که با این نرم افزار کار می‌کنند، نادیده می‌گیرند. پس قبل از هر کاری از طریق نوار بالای ورد در بخش styles برای عناوین که نام فصل و تیتر فهرست های ما هستند، هدینگ مناسب (Heading1,2,3,4) را انتخاب کنید. با کلیک روی فلش کوچک پایین همین بخش می‌توانید لیست کامل هدینگ ها را مشاهده کنید. عنوان اصلی را هدینگ 1 و به ترتیب 2 به پایین قرار دهید. هدینگ 3 و 4 می‌توانند به صورت نامحدود انتخاب شوند. لازم است بدانید استایل هدینگ را می‌توانید با سلیقه خودتان تغییر دهید.

زمانی که به یک عنوان و تیتر، هدینگ می‌بخشید، فونت و رنگ عنوان تغییر می‌کند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید روی هدینگ مورد نظر کلیک راست کنید. با انتخاب گزینه‌ی “Modify” وارد بخش تنظیمات هدینگ می‌شوید. در بخش “Formating” می‌توانید استایل مورد نظر خود را تغییر و ویرایش دهید. با کلیک روی “Format” می‌توانید فونت و تنظیمات دیگر را ویرایش کنید. این کار را روی تمام هدینگ ها می‌توانید اعمال کنید.

هدینگ در فهرست سازی

قدم دوم؛ شماره گذاری عناوین به صورت خودکار

بسیاری از اوقات فهرست ها و مطالب زیاد هستند و می‌توانند موجب سردرگمی و یا اشتباه در فهرست گذاری شوند. برای حل این مشکل در فهرست نویسی در ورد یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. با این ترفند به راحتی می‌توانید عناوین را به صورت خودکار شماره گذاری کنید. از طریق سربرگ “Paragraph” گزینه ی “Multi Level List” را انتخاب کنید. این گزینه با چند خط به صورت اختصار نمایش داده شده است. با انتخاب این گزینه چند الگوی مختلف برای شما به نمایش در می‌آید. توجه کنید کدام الگو برای کار شما مناسب تر است.

 به عنوان مثال اگر پایان نامه می‌نویسید و عناوین شما هر کدام دارای چند زیرعنوان هستند، از مدل مناسب استفاده کنید. در زمینه نوشتن پایان نامه می‌توانید به مطلب پاورپوینت برای دفاع از پایان نامه مراجعه کنید و ترفندهای بیشتری یاد بگیرید. با انتخاب الگوی مناسب، شماره گذاری هدینگ ها به صورت خودکار انجام می‌شود. شما همچنین می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه ی “Define New Multilevel List” تنظیمات مربوط به الگو و شماره گذاری را تغییر و ویرایش دهید.

شماره گذاری عناوین در فهرست سازی
شماره گذاری عناوین در فهرست سازی

قدم سوم؛ ساخت فهرست

حالا نوبت آن رسیده فعالیت هایی که تاکنون برای فهرست نویسی در ورد انجام داده اید را به ثمر بنشانید. وقت آن رسیده که فهرست را ایجاد کنید. لازم به ذکر است بدانید، درست انجام شدن این مرحله با صحت مراحل قبلی ارتباط مستقیم دارد. در مرحله اول، باید برای فهرست خود یک صفحه خالی ایجاد کنید. در سربرگ “Layout” و سپس “Break” و در آخر گزینه‌ی “Page” می‌توانید صفحه جدید خود را بسازید. حال در این صفحه خالی، قرار است فهرست بسازیم.

ابتدا، از طریق سربرگ “References” گزینه‌ی “Table of content” را انتخاب کنید. سپس یک الگوی مناسب را پیدا و اعمال کنید. اگر هیچکدام به سلیقه شما نیستند، روی گزینه‌ی “Custom Table of Contents” کلیک کنید و یک فهرست دلخواه بسازید. در آخر فراموش نکنید برای ذخیره کردن فهرست ساخته شده، روی “Save selection to table of contents gallery” کلیک کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از “Remove table of contents” آن را حذف کنید. حال فهرست شما ساخته شده است. می‌توانید فونت را رنگ مطالب را تغییر دهید و یا حتی به آنها لینک هم اضافه کنید.

نکته: برای تغییر شماره ها و اعداد از انگلیسی این مسیر را دنبال کنید:

  • Layout> Page setup> Section Direction> Right-to-left> whole document> Update table

ساخت فهرست در ورد

 

به آموز بهترین مسیر یادگیری آسان

تا به اینجا با مهمترین مطالب و آموزش های مربوط به فهرست نویسی در ورد آشنا شدید. این آموزش می‌‌تواند در هر جایی به کار شما بیاید. آیا علاقه مند به یادگیری مطالب کاربردی به این سادگی و راحتی هستید؟ وب سایت آموزشی به آموز (behamouz.com) در زمینه آموزش و یادگیری آسان، انقلاب کرده است. در این مجموعه دوره ها و آموزش های فوق العاده کاربردی وجود دارد که می‌توانند در زندگی شخصی و کاری شما تحول ایجاد کنند. آموزش های ما همه ابعاد و زمینه ها را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال از مطلب آموزش ساخت پاورپوینت با گوشی دیدن کنید تا گستردگی مطالب ما را به خوبی درک کنید. به آموز مجموعه ای در راستای آموزش و مهارت است.

در همین راستا می‌توانید سوالات و مشکلات خود را در زمینه ورد، فهرست سازی و مسائل دیگر در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. آیا شما روش های دیگری برای ساخت فهرست سراغ دارید؟

ممنون از شما 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: