YouTube copyright law

قانون کپی رایت یوتیوب (راهنمای کامل حق نشر)

از قانون کپی رایت یوتیوب چه می‌دانید؟

یکی از مشکلات همیشگی کاربران ایرانی در فضای مجازی، ندانستن قوانین و درگیر شدن با مشکلات است. بسیاری از اوقات پیش می‌آید که یک کاربرد در پلتفرم‌ های مختلف مخصوصا تلویزیون جهانی یوتیوب، در حال فعالیت است که ناگهان پست ها حذف می‌شوند و یا جلوی فعالیت او گرفته می‌شود. غالبا کاربران تا مشکلی شروع نشود به فکر راه حل آن نخواهند بود. تا به حال چیزی از از قانون کپی رایت یوتیوب شنیده اید؟ روی سخن ما در این مطلب با کاربران یوتیوب است اما این قانون در تمام نرم افزارها و شبکه های اجتماعی در حال اجراست. اگر دوست دارید فعالیت قوی داشته باشید و در حین کار کردن با مشکل مواجه نشوید و هر چه دوخته اید، رشته نشود، این مطلب را تا انتها همراه ما باشید.

قانون کپی رایت در یوتیوب

قانون کپی رایت چیست؟

همانطور که گفتیم، برخی از کاربران پس از مدتی فعالیت در یوتیوب با پیغام های خطا مواجه می‌شوند و یا پست های آنها حذف می‌شود. ویدیوهایی که شاید چند روز برای آنها زحمت کشیده شده، ویو و جایگاه گرفته، حالا به یکباره حذف می‌شوند. این اتفاق بسیار غم انگیز است. اما بدتر از آن زمانی است که دسترسی ورود به اکانت از شما گرفته می‌شود و شما رسما از یوتیوب اخراج می‌شوید. درست مانند کسی که همه سرمایه‌ های آن از بین رفته است، تمام فعالیت ها و تلاش های شما نیز از بین می‌رود. قانون کپی رایت یوتیوب یکی از عواملی است که می‌تواند این بلا را سر شما بیاورد. در کل کپی رایت یک قانون بسیار حساس است که حسابی روی آن دقت می‌شود. اما این قانون یعنی چه؟

کپی رایت یک قانون مهم در راستای حمایت از حق و حقوق مالک اصلی و معنوی است. به زبانی ساده تر زمانی که شما محصول و فایلی را از شخص دیگری کپی می‌کنید و در فعالیت خودتان استفاده می‌کنید، توییتر این را متوجه شده و برای حمایت از صاحب اصلی اثر، به شما اخطار می‌دهد و در آخر شما را جریمه می‌کند. کپی رایت در مرحله انتشار فایل و پست فعال است و به محض اینکه فایل شما منتشر شود، آن را مورد بررسی قرار می‌هد. البته امکان دارد یک فایل را بعد از چند ماه شناسایی کند. اما به هر حال مطمئن باشید، دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. از این قانون به عنوان ادعای حق نشر در یوتیوب هم یاد می‌شود.

اخطار کپی رایت در یوتیوب

قانون کپی رایت چگونه عمل می‌کند؟

قانون کپی رایت یوتیوب در واقع به نوعی حق انحصاری صاحب اصلی اثر است. یوتیوب می‌داند تولید کننده اصلی اثر زمان و زحمت زیادی را پای این کار گذاشته است. به همین جهت این حق را به شما نمی‌دهد که به راحتی با چند کلیک آن را کپی کنید. در مطلب آموزش محاسبه درآمد یوتیوب توضیح دادیم که این پلتفرم تا چه اندازه پولساز است و می‌تواند به عنوان یک شغل پرسود به حساب بیاید. اما پول درآوردن از این سیستم و شبکه به همین سادگی هم نیست. شما نمی‌توانید تنها با ساخت یک کانال و انتشار پست به درآمد برسید. قوانین و مسیرهای زیادی وجود دارد که باید همه آنها را بدانید و استفاده کنید. البته این باور کنید این سختی ارزشش را دارد.

یوتیوب یک سیستم قوی و پیشرفته به نام Content ID دارد. در این سیستم صاحبان اثر می‌توانند آثار خود را اعم از ویدیو، متن، عکس و… ثبت کنند و یوتیوب را مسئول حفاظت از آن قرار دهند. به این معنا که هر بار شما ویدیویی را بارگذاری می‌کنید، این پست در سیستم Content ID بررسی می‌شود. در این سیستم نبود ویدیو، موسیقی و یا حتی متن کپی رایت چک می‌شود. اگر فایل شما دارای مشکل کپی رایت بود ابتدا اخطار copyright claim را دریافت می‌کنید. و حتی ممکن است پست شما حذف شود. اگر این اخطار باز هم برای شما پیش بیاید، سیستم به صورت خودکار اکانت شما را نا امن شمارش کرده و دسترسی شما را قطع می‌کند. ممکن است شما مدتها زمان صرف کرده باشید و یک کانال سئو شده و خوب را بالا آورده باشید. و حالا باید شاهد حذف شدن آن باشید. اگر با سئو کردن کانال یوتیوب آشنایی ندارید می‌توانید از مطلب آموزش سئو یوتیوب با آن آشنا شوید.

قانون حق نشر یوتیوب

 

بعد از دریافت اخطار کپی رایت چه کنیم؟

با نحوه‌ی کار قانون کپی رایت یوتیوب آشنا شدید. حال یک سوال اساسی مطرح می‌شود. بعد از دریافت این اخطار، چه باید کرد؟ آیا باید به سرعت فایل را حذف کنیم و زحمات خود را به باد بدهیم؟ آیا باید بیخیال و بی توجه باشیم؟ برای مقابله اخطار کپی رایت در یوتیوب چند راه وجود دارد که شما باید آنها را انجام دهید. اول از همه بدانید در دفعات اول دریافت این اخطار، شما 30 روز یا همان یک ماه فرصت دارید این اخطار را پیگیری و آن را رفع کنید و گرنه با مراحل بعدی اخطار مواجه خواهید شد. راهکارهای مقابله با این اخطار مختلف است و حتی ممکن برخی از آنها در ایران جواب ندهد. اما این اطلاعات را داشته باشید بد نیست.

  • ویدیو را ادیت کنید

هنگامی که اخطار کپی رایت را دریافت می‌کنید در آن اخطار به نوع محتوای کپی شده اشاره شده است. یکی از ساده ترین راه ها برای حل این مشکل ادیت کردن ویدیو است. اگر محتوای کپی شده، یک تصویر یا یک تیکه از فیلم و حتی موسیقی زمینه است به راحتی می‌توانید با ویرایش ویدیو و حذف یا جایگزینی آن، خودتان از یک خطر بزرگ نجات دهید. بهترین کار این است که یک کار یونیک و تخصصی درست کنید. از ابزار خودتان استفاده کنید و خودتان را درگیر این قوانین نکنید. به همین جهت لازم است از مطلب وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن بازدید کنید تا راه را پیدا کنید.

  • اعتراض کنید

گاهی از اوقات ممکن است اخطار اشتباهی دریافت کنید. و یا حداقل تصور کنید که این اخطار اشتباه است. به راحتی می‌توانید از طریق بخش ریپورت، اعتراض خود را به زبان انگلیسی ثبت کنید. اگر مدرکی دارید می‌توانید همراه با اعتراض ارسال کنید. یوتیوب بعد از چند روز بررسی پاسخ اعتراض شما را خواهد داد.

  • رضایت صاحب اثر را به دست آورید

برخی از اوقات زحمت زیادی پای یک کار تلف شده و حالا قانون کپی رایت یوتیوب هم معضلی در این مسیر شده است. و یا اینکه گاهی امکان حذف یا ادیت تصویر، فیلم و موسیقی وجود ندارد. در این حالت یک چاره دارید. اگر کانال یوتیوب شما مانیتایز شده باشد، یعنی به درآمدزایی رسیده و ثبت شده باشد می‌توانید سود و درآمد حاصل از آن کلیپ را با صاحب اصلی اثر شریک شوید. اگر نمی‌دانید چگونه کانال خود را به مرحله درآمدزایی و ثبت شدن برسانید از مطلب آموزش یوتیوبری استفاده کنید.

  • یوتیوب را راضی کنید

ممکن است در بعضی از موارد کار شما واقعا کپی کاری باشد اما این کار آنقدر جزئی است و یا به عنوان مثال همراه با ذکر منبع است که حذف کردن فایل را بی انصافی می‌دانید. اگر نتوانستید رضایت صاحب اثر را هم به دست آورید، یک تیر آخر وجود دارد. شما باید بتوانید یوتیوب را راضی کنید. یعنی توضیح دهید که این اثر چرا و چگونه استفاده شده است و دلیل شما برای این کار چه بوده است. برای این کار در بخش ” Creator Studio” وارد شوید و گزینه ی ” Actions” را انتخاب کنید. در این قسمت توضیحات، دلایل و مستندات خود را برای کارشناس این پلتفرم توضیح دهید. کارشناس بعد از بررسی دلایل شما را تایید یا رد می‌کند.

حل مشکل اخطار کپی رایت یوتیوب

راه های فرار از قانون کپی رایت یوتیوب چیست؟

در مطلب بهترین یوتیوبر های ایرانی + درآمد با برخی از مشهورترین افراد ایرانی در یوتیوب آشنا شدیم. اگر به کانال این افراد توجه کنید، درگیر قانون کپی رایت نمی‌شوند. در حالی که ممکن از آثار دیگران استفاده کرده باشند. رمز این کار چیست؟ یا به زبانی ساده تر چگونه یوتیوب را دور بزنیم؟ برای فرار کردن از شر قانون کپی رایت یوتیوب راهکارهایی وجود دارد. برخی از این راهکارها ممکن است جواب ندهند و یا حتی خطرناک هم باشند. اما بهتر است بدانید.

اگر از محتوای شخص دیگری استفاده می‌کنید سعی کنید مدت زمان استفاده از آن بسیار کوتاه باشد. مثلا چند ثانیه کوتاه از یک فیلم یا موسیقی. راهکار بعدی این است که محتوا را دست کاری کنید. یعنی تغییرات محسوسی را روی محتوا انجام دهید که قابل شناسایی برای ربات های یوتیوب نباشد. البته اگر این کار را دقیق انجام ندهید و یا مچ شما گرفته شود، روز از نو روزی از نو. گاها ممکن است از به درآمدزایی رسیدن کانال شما نیز جلوگیری شود. اگر نمی‌دانید چگونه می‌توان یک کانال حرفه ای ساخت که به سرعت به درآمدزایی برسد، از مطلب آموزش ساخت کانال یوتیوب دیدن کنید.

حل مشکل کپی رایت بودن موسیقی در یوتیوب

یکی از دردسرآفرین ترین مشکلات و قوانین در کپی رایت های یوتیوب، مسئله موسیقی است. بیش از 50 درصد مشکلات کپی رایت به علت استفاده از موسیقی تایید نشده است. در حالی که درست کردن بسیاری از ویدیوها بدون موزیک امکان پذیر نیست و جذابیت کار گرفته می‌شود. نگران نباشید برای این مشکل هم راهکاری وجود دارد. ما در مجموعه به آموز هیچ مشکلی را بدون راه حل رها نمی‌کنیم. برای اینکه بتوانید از موسیقی های بدون مشکل استفاده کنید، یوتیوب درگاه های مطمئنی را در اختیارتان قرار داده است. برای این کار وارد YouTube Audio Library شوید و موسیقی مورد نظر خود را از آنجا انتخاب کنید. در این بخش همه موسیقی ها مورد تایید یوتیوب هستند.

کپی رایت موسیقی در یوتیوب

در به آموز استاد یوتیوب شوید

همانطور که مشاهده می‌کنید، یوتیوب دنیایی از ترفندها و پیچیدگی ها است. از همین قانون کپی رایت یوتیوب گرفته تا ترفندها و نکات مختلف. یوتیوب دریای بزرگی است که اگر در آن راه را بلد باشید نه تنها غرق نمی‌شوید بلکه به جزیره‌ی گنج هم می‌رسید. اما انتخاب مسیر مرحله بسیار مهمی است. وب سایت آموزشی به آموز (behamouz.com) یکی از بهترین مرجع ها برای آموزش یوتیوب و تمام نکات آن است. در این وب سایت شما می‌توانید استاد این پلتفرم شوید و سرعت به موفقیت رسیدن خود را چند برابر کنید. ما همچنین آموزش هایی مثل انتخاب موضوع کانال یوتیوب را هم در اختیار شما قرار داده ایم. در واقع صفر تا صد این تلویزیون جهانی را با ما یاد خواهید گرفت.

همراهان گرامی اگر در مسئله اخطار کپی رایت یا مشکلات دیگر در یوتیوب، سوالاتی دارید می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما در کمترین زمان ممکن، پاسخ شما را خواهیم داد. به آموز تا آخرین مسیر یادگیری در کنار شماست.

ممنون از شما 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: